Essent legt zonnepanelen op het dak van de wereld

04 Feb 2020

Kontich, 4 februari 2020 - Drie jaar geleden ging Essent een samenwerking aan met de Belgische vzw Cunina uit Geel. Het partnership bestaat uit 100 peterschappen en de bouw van een toeristenverblijf in Sekha, een klein dorpje hoog in de Himalaya. Daarmee draagt de energieleverancier bij aan de verdere ontwikkeling van de regio op vlak van duurzaamheid, innovatie en onderwijs. De voorbije jaren werkten Cunina en Essent al aan de bouw van een toeristenverblijf in de ‘Green Village’ in Sekha, met als kers op de taart de aanleg van zonnepanelen. Dankzij die zonnepanelen beschikken de inwoners van deze ‘Green Village’ over stabiele energievoorziening. Om ervoor te zorgen dat de lokale bevolking deze zonnepanelen ook zélf kan installeren en onderhouden, ondersteunt Essent nu ook de elektriciteitsopleiding van 10 jongeren. Aanstaande vrijdag vertrekken zes medewerkers van Essent, samen met Cunina-bezielers Sophie Vangheel en Kathleen Op de Beeck, naar Nepal om het toeristenverblijf en de elektriciteitsopleiding officieel te openen in aanwezigheid van de Belgische ambassade.

Duurzame energievoorziening tot op de hoogste bergtoppen

In de meest afgelegen bergdorpjes van het Nepalese Sankhuwasabha-district is er geen stabiel elektriciteitsnetwerk. Om de plaatselijke bewoners van elektriciteit te voorzien, investeerde Essent in de aanleg van enkele tientallen zonnepanelen in Sekha. Volgende week worden de eerste exemplaren op het dak van een opleidingscentrum geplaatst.

De zonnepanelen op deze grote hoogte krijgen is een hele klus. De zonnepanelen worden eerst met vrachtvervoer tot Num gebracht, op twee uur rijden van Sekha. Vervolgens worden de zonnepanelen voor de laatste kilometers naar de hooggelegen Green Village op ezeltjes geladen.

Aanstaande vrijdag vertrekken Essent-medewerkers Mik Goosens, Koen Colpaert, Elien Brager, Sharon Kenis, Marie-Noëlle Boen en Kelly Joris naar Sekha om kennis te maken met hun petekindjes en de impact van de activiteiten van Essent op de regio met eigen ogen te ontdekken.

Opleiding tot elektricien

Leerlingen die afstuderen van de middelbare school hebben weinig tot geen mogelijkheden om verder te studeren in de bergen. Om kinderen in de afgelegen streken onderwijskansen te bieden, ging Essent sinds 2017 honderd peterschappen aan.

Om er echt voor te zorgen dat de bevolking onafhankelijk kan zijn door zijn energievoorziening, levert Essent niet enkel zonnepanelen maar heeft het bedrijf ook een project lopen om 10 studenten te begeleiden in een elektriciteitsopleiding. De opleiding zorgt ervoor dat de lokale elektriciens de zonnepanelen zelf kunnen installeren én onderhouden. “We zijn trots dat we ons steentje kunnen bijdragen op vlak van duurzaamheid, innovatie en onderwijs. Het is geweldig dat we de cirkel rond kunnen maken door nu ook 10 studenten aan hun elektriciteitsopleiding te laten starten,” stelt Essent-woordvoerder Koen Colpaert.

Ook heeft Essent de afgelopen jaren geïnvesteerd in de oprichting van een toeristenverblijf in de Green Village. Zo wordt de Green Village langzaam maar zeker uitgebouwd tot een zelfvoorzienend bergdorpje.

Tijdens de reis naar Nepal zullen de medewerkers van Essent het toeristenverblijf én de elektriciteitsopleiding officieel inhuldigen, samen met de lokale bevolking en de 100 petekindjes, én in aanwezigheid van diplomaat Alain Baetens van de Belgische ambassade in Delhi.

“Via briefuitwisseling houden we regelmatig contact met onze petekindjes. Nu krijgen we de kans om hen in Sekha te ontmoeten en samen met de hen de officiële opening te vieren”, blikt Essent-woordvoerder Koen Colpaert vooruit.

Over Cunina

Cunina is een onafhankelijke ontwikkelingsorganisatie, die in zes partnerlanden (Brazilië, de Filipijnen, Haïti, Nepal, Oeganda en Zuid-Afrika) ijvert voor een betere toegang en kwaliteit van onderwijs, onafhankelijk van politieke, religieuze of maatschappelijke overtuiging. Volgens Cunina is onderwijs noodzakelijk voor individuele en maatschappelijke ontplooiing en leidt tot duurzame ontwikkeling. Wie onderwijs kan volgen, kan een beroep leren. Dat betekent evenveel als een weg uit de vicieuze cirkel van armoede. Voor Cunina is niet alleen de toegang tot onderwijs belangrijk, maar ook de kwaliteit ervan.

Sophie Vangheel en Kathleen Op de Beeck reizen samen met Essent mee naar Nepal voor de feestelijke inhuldiging van het opleidingscentrum en het toeristenverblijf. Lees hier meer over Cunina in Nepal.

Article photos