Samenwerking met DPD voor elektrische bestelwagen in Mechelen

05 Sep 2019

DPD-programma moet resulteren in 30% minder CO2 tegen 2020

Mechelen, 5 september 2019 - Transport is momenteel goed voor ongeveer een kwart van alle energiegerelateerde CO2-emissies ter wereld. Aangezien het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor een gigantische uitdaging om haar impact op het milieu en klimaat terug te dringen.

In Mechelen start DPD vandaag, in samenwerking met Stad Mechelen, Essent en Volkswagen Heremans uit Ternat/Groot-Bijgaarden, een testproject met een gloednieuwe Volkswagen E-crafter, een volledig elektrisch aangedreven bestelwagen. Energieleverancier Essent levert de laadpaal en verzorgt de stroomvoorziening. Op basis van de testresultaten zal het DrivingChange programma van DPD voor de Belgische markt worden verfijnd en verder worden uitgerold. De 110 Belgische DPD-onderaannemers en hun 550 chauffeurs, zullen hiervoor concrete richtlijnen meekrijgen en gestimuleerd worden om hun voertuigenpark verder te vergroenen.

DPD is er van overtuigd dat er geen 'one size fits all'-oplossing bestaat, verduidelijkt Silvio Mestdagh, CEO DPD Belux: “Elke stad heeft een andere geografische ligging, capaciteit en andere strategische doelstellingen en behoeften: innovatieve oplossingen en regelgeving moeten aan elke situatie worden aangepast. Daarom is het zo belangrijk dat we samen met Volkswagen en Essent en met de medewerking van Stad Mechelen de nieuwe E-crafter uitgebreid kunnen testen. We willen de voor- en nadelen, de opportuniteiten en beperkingen correct in beeld brengen en op die manier actief meewerken aan de ontwikkeling van concrete oplossingen.”

Het toenemende aantal pakketten dat elk jaar moet worden bezorgd, vormt vooral voor de steden, een belangrijke uitdaging, of het nu gaat om verkeer, volume, lawaai of emissies. “Wij maken de weg vrij voor slimme stadslogistiek door de beste klantervaring te combineren met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk in de stad. We passen onze processen voortdurend aan nieuwe bedrijfsomstandigheden aan om zo het milieu te beschermen en de levenskwaliteit in de steden te verbeteren,” voegt Silvio Mestdagh toe.

Ook Mechels schepen van Mobiliteit, Alexander Vandersmissen onderstreept het belang van slimme en duurzame stadslogistiek: “De nood aan groene en duurzame belevering wordt steeds groter, zeker door het groeiend belang van onder andere e-commerce. Tegelijk moeten steden leefbaar zijn en daar zetten we met het stadsbestuur nadrukkelijk op in. Zo nemen we initiatief om alle logistieke spelers in Mechelen samen te brengen met het oog op de Europese zero emissiedoelstelling in 2030. In oktober plannen we een eerste bijeenkomst waarop we alle partners hebben uitgenodigd, we gaan de dialoog aan om te bekijken welke stappen we de komende jaren samen kunnen zetten. We zijn dan ook heel tevreden dat een grote speler als DPD initiatief neemt en een voortrekkersrol wil spelen”.

Minder gemiste leveringen = minder CO2

Vanuit dezelfde optiek werd voor de zomer ook de myDPD app gelanceerd in ons land. Dankzij deze app krijgen gebruikers voortaan nog beter zicht op de status en de locatie van hun pakketten. Via de app kunnen ze bovendien de plaats of het moment van levering zelf aanpassen, en dat tot net voor de levering. Op die manier biedt DPD op en top flexibiliteit: klanten hoeven niet langer thuis te wachten tot de chauffeur langskomt en DPD ziet het aantal gemiste leveringen sterk dalen. Dit resulteert in minder gereden kilometers én minder CO2-emissies.

Hoe dan ook biedt DPD al haar klanten nu al een 100% klimaatneutrale pakketverzending aan, zonder extra kosten. Naast het emissiereductieplan wordt immers alle resterende CO2-uitstoot volledig gecompenseerd. Dit gebeurt via 2 belangrijke projecten: een groenestroomproject met windturbines in India en een project waarbij methaangas van een stortplaats wordt omgezet in schone energie in Brazilië. DPDgroup is hierdoor leider op de vrijwillige markt voor CO2-compensatie, met bijna 3% van alle CO2-uitstoot die vrijwillig op de Europese markt wordt gecompenseerd.

Energieleverancier Essent, partner in dit project van DPD, sluit zich hierbij aan: “Een groene leefomgeving vraagt een verduurzaming van onze energiebehoeftes; ook onze vervoersmiddelen moeten schone energie gebruiken. Deze samenwerking is daarom heel belangrijk voor ons, en tegelijk is het een mooi voorbeeld van onze kracht om op maat van de klant te werken”, aldus Colin Philips, Head of Marketing & Sales Essent.

Article photos