Essent.be biedt huuraanbod elektrische fietsen aan

11 Oct 2018

Kontich, 11 oktober 2018 – Goed nieuws voor de gebruikers van de steeds populairder wordende elektrische fiets. Energieleverancier essent.be neemt als eerste leverancier een huursysteem voor e-bikes op in het gamma. Naast de eigenlijke fiets bestaat het pakket uit nog extra diensten waaronder pechbijstand onderweg en een omniumverzekering voor schade en diefstal. Momenteel gaat het om een proefproject, dat later op grote schaal wordt uitgerold. “Als energieleverancier kijken we voortdurend hoe we onze klanten kunnen ondersteunen in hun comfort en energiebehoeften. Met elektrische fietsen zetten we hier een volgende stap in”, zegt Colin Phillips, Head of Marketing & Sales bij essent.be.

Nieuwe fase binnen de energietransitie

De auto is slecht voor het milieu, prijzig én zorgt voor files. Geen wonder dat de elektrische fiets sterk in opmars is. In Vlaanderen is intussen meer dan de helft van de gebruikers jonger dan 50 jaar. Eén op de zes stadsfietsen en één op drie bakfietsen zijn elektrisch. Daarbovenop gebruikte één op de tien Belgen vorig jaar een elektrische fiets, een verdubbeling tegenover twee jaar eerder.

Als eerste energieleverancier neemt essent.be een huurmodel voor e-bikes op in het gamma. Studies leren dat pendelaars tot een afstand van 15 km kiezen voor de e-bike in plaats van de auto. Een grote win voor het milieu, tegen de files én voor de gezondheid. “Dit aanbod versterkt ons duurzame karakter”, legt Colin Phillips uit. “We willen onze klanten helpen om duurzame keuzes te maken en zo samen voor een beter milieu te gaan. Een e-bike verhoogt het comfort, maar zorgt er ook voor dat mensen vaker de auto zullen laten staan”.

Uniek aanbod in de energiemarkt

In de proeffase kunnen klanten dankzij een voordelige maandelijkse betaling kwalitatieve e-bikes huren bij essent.be. De huurprijs bedraagt 74,95 euro per maand, wat een zeer scherpe prijs is. Het gaat om fietsen van het merk Kalkhoff, die de sterkste batterij op de markt heeft (612 Wh, tot 205 km bij een volle batterij en onder optimale omstandigheden).

Om klanten volledig te ontzorgen biedt essent.be hen in het pakket standaard nog extra diensten, zoals pechbijstand onderweg en een omniumverzekering voor schade en diefstal. In een pilootproject zullen er 20 e-bikes worden verhuurd op basis van een driejarig contract. Het doel is om dit, na evaluatie van de pilootfase, volgend voorjaar op grotere schaal uit te rollen.

Wendbaar project in samenspraak met de klant

Een multidisciplinair team kreeg de voorbije vijf maanden drie dagen per week tijd om op een ‘agile’ manier samen een product te ontwikkelen. De klant was in alle fases van het project betrokken. Van interviews bij de start, tot mails rond hun interesse voor het product, nog voor het product er was. “Je staat als team veel dichter bij de klant doordat je echt met hen in dialoog treedt om tot een eindproduct te komen dat aan hun wensen voldoet. Dat loont want ondertussen hebben alle elektrische fietsen een eigenaar gevonden”, legt Guido Merckx, HR-directeur bij essent.be, uit.

Article photos

Koen Colpaert